(Gäller från 1 juni 2022)
Vid köp gäller Konsumentköplagen (2022:260), om inget annat följer av tvingande lag tillämpas följande allmänna villkor vid försäljning.
Om inte annat avtalats gäller kontant betalning.
• Kreditköp kan beviljas efter sedvanlig kreditprövning. Kredittiden är 30 kalenderdagar, räknat från fakturadatum.
• Fakturering sker 1 gång per vecka. Vid pappersfaktura tillkommer faktureringsavgift med 50 kr exklusive moms.
• Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med för närvarande dag 1-30 9,25% och därefter 12,25%. (med
reservation för ändring). Har kund reklamerat vara eller tjänst och anfört sakliga skäl, kan JHL bevilja anstånd med betalning
tills utredning avslutats eller tvist avgjorts.
• JHL förbehåller sig rätten att stänga ett konto för kreditköp alternativt sänka kreditgränsen vid försenad eller utebliven
betalning samt vid försämrad kreditvärdighet.
• Vid köp av anskaffningsvara skall kund betala handpenning om 20 % (minst 200 kr) såvida inte annat avtalats.
Alla priser anges inklusive moms om inte annat anges och gäller ”Fritt vårt lager”. För ej lagerförda varor kan frakt tillkomma.
Kostnader för lastbärare (pallar) kan tillkomma.
• Offert är giltig i 15 kalenderdagar om inte annat angivits i offerten.
• Antas en offert av kund är offererade villkor giltiga i 60 kalenderdagar från offertdatum såvida inte annat angivits.
JHL kan hjälpa till med kostnadsfri teknisk vägledning, support, kvantitetsberäkning efter ritning, måttsättning etc, men påtar
sig inget ansvar för servicen. Kunden uppmanas därför att noga kontrollera alla uppgifter.
Villkor för vara som skall specialtillverkas för kund måste skriftligen godkännas av kund före tillverkning.
• Kund har rätt att avbeställa av JHL lagerförd, icke levererad vara.
• Om kund avbeställer anskaffningsvara, skall kunden ersätta JHL för de kostnader som kan uppstå. Handpenning anses
förverkad och högre skadestånd kan komma ifråga vid sen avbeställning
• Specialtillverkad vara kan inte avbeställas.
Avtal med JHL om plockning och transport av varor kan göras mot separat kostnad. Transport förutsätter farbara
tillfartsvägar för lastbil med fri höjd och bredd 4,5 meter om inget annat har avtalats. Vid lejda transporter och
direktleveranser från leverantör kan andra förutsättningar tillkomma. Kunden skall vara behjälplig vid lossning och
mottagning av varorna i den utsträckning det behövs. Risken för varan övergår på köparen när varan lämnar lastbilen.
Kontrollera varorna noga och omedelbart
• Att antal kollin/paket överensstämmer med frakt-/följesedeln
• Att det inte finns synliga skador på varorna Om antal kollin inte stämmer, eller skador upptäcks, ska bristerna antecknas på
fraktsedeln före kvittens av varorna. Skador ska dokumenteras med fotografier, vilket underlättar köparens reklamation.
Anmäl bristen till JHL och fraktaren senast nästa dag.
• Emballerade varor ska efter avemballering kontrolleras för skador eller andra fel innan de inmonteras eller brukas.
Avemballering ska göras inom 3 dagar från mottagandet. Brister ska anmälas till JHL inom 5 dagar från mottagandet. Sker
inte avemballering och anmälan inom sagda tider anses varorna levererade i fullgott skick, såvida inte köparen kan visa
motsatsen.
• Skadat gods får inte flyttas från platsen eller repareras innan bristen är anmäld och fraktaren har godkänt detta. Om
köparen vidarearbetar, förädlar, monterar eller gör några förändringar på varor som uppvisar fel vid mottagandet, anses
köparen ha godkänt varorna.
För ej uthämtad vara förskottsfaktureras köparen 2 veckor efter hemkomstavisering. Rätt till eventuell kontantrabatt bortfaller
samtidigt. 2 månader efter hemkomstavisering debiteras lagringsavgift med 150 kr/vecka och pallplats.
varumärkesägaren.
JHL förmedlar den garanti som i förekommande fall lämnas som tillverknings- eller fabrikationsgaranti av tillverkaren eller
• Vara som levererats av JHL och som är behäftad med fel bytes mot felfri vara, förutsatt att varan inte monterats in eller
brukats. Skador ska dokumenteras med fotografier, vilket underlättar köparens reklamation. När garanti/reklamation
åberopas skall kund styrka köpet med kvitto/faktura.
• Fel som uppstått efter inmontering eller brukande avhjälps i enlighet med gällande konsumentlagstiftning eller respektive
tillverkares villkor. Det åligger köparen att så fort fel uppdagats anmäla detta till JHL.
• JHL ska ges tillfälle att inom skälig tid avhjälpa fel och brister.
JHL erbjuder kund öppet köp i 30 kalenderdagar på lagerförda varor som betalats kontant. Kvitto skall uppvisas. Varan skall
vara felfri och oanvänd samt emballaget helt och rent.
• JHL erbjuder kund möjlighet till varuretur vid felval ur det lagerförda sortimentet. Returavgift utgår (–20%).
• Anskaffningsvara kan efter överenskommelse med tillverkare/grossist få returneras. Returavgift utgår.
• JHL erbjuder återköp av varor på sitt debiterade lagerförda sortiment och kontantköp där tidsgränsen för öppet köp
passerats. Kvitto skall uppvisas, alternativt hänvisning till debitering. Varan skall vara felfri och oanvänd samt emballaget
helt och rent. JHL tillämpar ett avdrag på alla återköpsvaror för att täcka sina administrativa kostnader.
• Specialtillverkad vara återköps ej.
Vi behandlar personuppgifter enligt gällande dataskyddslagstiftning. Mer information om vår integritetspolicy finns på vår
hemsida.
JHL:s leverantörer kan ha föreskrivit specialvillkor, vilka då gäller.